با کاروان شعر و ادب
 
از مجالی که برایم باقی است
زنگ اول انشاء :
مدرسه چیست ؟
مثل بهار
دستهای مهربان
شماره حساب های مجمع جهت دریافت کمکهای مردمی
 
شماره حساب بانک ملی
شمار حساب بانک ملت
شماره حساب بانک سپه
شماره کارت بانک سپه
مقالات
 
چرا به خیران غبطه می خورم؟
 
چرا مدرسه سازی؟
بانوان و سازندگی
مشخصات مدرسه هوشمند
مدرسه سازی جهادی در راه خدا
هرکس هرچه برای مدرسه سازی هدیه کند خیر مدرسه ساز است
 
خیرین پشتوانه ای مطمئن در خدمت تعلیم و تربیت
دروازه پرداخت اينترنتي(لطفا انتخاب كنيد)
 
بانك كشاورزي
بانك تجارت


نگاهی به مدارس ماندگار استان اصفهان؛ دبیرستان خیرساز زنده یاد محمد شیخ زاده هراتی نخستین مدرسه ماندگار اصفهان

مجتمع آموزشی هراتی شامل دبستان و دبیرستان در سال 1333 در زمینی به وسعت 142000 متر مربع به همت شادوران محمد شیخ زاده هراتی یزدی درخیابان کمال الدین اسماعیل اصفهان بنیاد نهاده شد .

به گزارش تسنیم ،در جریان زندگی پرفراز و نشیب این روزها، گاهی پیش می‌آید که به خاطرات‌مان پناه می‌بریم و دوست داریم حس‌های هر مقطع از زندگی‌مان را با خودمان مرور کنیم، برای بازخوانی دوباره آن‌ها، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم تا بلکه احوالمان اندکی تازه شود؛ بعضی اوقات به مکان‌هایی رجوع می‌کنیم که تداعی‌کننده خاطرات و لحظاتی از زندگی‌مان در دوران‌های متفاوت هستند و با حضور در چنین مکان‌هایی سرشار از ذوق، شوق و گاهی اشک می‌شویم.

بی‌شک بخش عمده‌ای از خاطرات هر یک از ما برمی‌گردد به روزهایی که پشتِ میز و نیمکت مدرسه برای رسیدن به خواسته‌ها و اهدافمان سپری کرده‌ایم؛ 12 سال تحصیل در مدرسه برای خاطره‌سازی، چیز کمی نیست ‌حال اگر نتیجه‌ این سال‌ها موفقیت، سربلندی و جهش علمی باشد این خاطرات برایمان شیرین‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود.

قدمت بسیاری از مکان‌ها وابسته به خاطرات ما انسان‌ها است، هرچه یک مکان خاطرات بیشتری برایمان خلق کرده باشد حس شیرین‌تر و نوستالژی‌تری را به‌جا می‌گذارد و قدمت و اصالت آن در ذهن ما ماندگارتر خواهد بود، در این میان مدارسی هستند که در خلق خاطرات و البته موفقیت برای دانش‌آموزان از دیگر مدارس یک سر و گردن بالاترند و حتی برای رهگذران آن حوالی به‌دلیل معماری بومی و متناسب با فرهنگ اصیل جامعه نیز احساس خوشایندی را به وجود می‌آورند.

دبیرستان نمونه دولتی شیخ‌زاده هراتی یکی از همین مدارس قدیمی و خاطره‌ساز شهر اصفهان است که در سال 1333 توسط مرحوم شیخ‌زاده هراتی ساخته شد و در سال 1394 به‌عنوان مدرسه ماندگار از سوی شورای آموزش و پرورش استان و کشور به ثبت رسیده است؛  اولین مدیر دبیرستان شادروان دکتر احمد مهران از افراد فرهیخته و نخستین گروه از دبیران آن شامل بیست و پنج تن از بهترین مدرسان با مدرک دکترا بودند . این مدرسه در سال 1341 به عنوان موقوفه به اداره فرهنگ اصفهان تحویل داده شد . دبیرستان طی بیش از شصت سال فعالیت محیط تربیت و شکوفایی بسیاری از اندیشمندان و متخصصان کشور بوده است. اگر درباره ماهیت این سبک از مدارس بپرسید باید بگوییم که مدارس ماندگار، مدارس یا واحدهای آموزشی قدیمی هستند ‌که بنای آن‌ها قدمتی حداقل 50ساله دارد و از نظر استحکام برای انجام فعالیت‌های آموزشی مناسب به‌نظر می‌رسند و عموماً به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند.

بنای دبیرستان هراتی به‌واسطه کاشی‌کاری‌های منقش، حیاطی سرسبز با درختانی بلند و تنومند، جلوه‌ خاصی دارد که در اصل از ویژگی‌های این مکان به‌شمار می‌آید؛ کاشی‌کاری‌های بنای دبیرستان توسط محمدعلی مقضی، کاشی‌کار مشهور اصفهانی انجام شده‌ است؛ کسی که مرمت کاشی‌کاری مساجدی نظیر شیخ لطف‌الله، جامع عباسی، علیقلی‌آقا، سردر مدرسه چهارباغ و کاشی‌کاری سردر بازار هنر را در کارنامه دارد.

در تیرماه سال 1384، شورای‌عالی آموزش و پرورش آئین‌نامه‌ای را با عنوان «چگونگی اداره مدارس ماندگار» به‌تصویب رساند که بر اساس آن تعدادی از مدارس واجد شرایط کشور به‌عنوان «مدرسه ماندگار» معرفی شدند؛ این اقدام در اصل به‌منظور قدردانی از زحمات مؤسسان نهادهای آموزشی در گذشته انجام شد تا گامی مؤثر در جهت نمونه‌سازی مدارس باقدمت که از سوابق درخشان علمی‌، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی یا منطقه‌ای برخوردارند، باشد.

بررسی آمار این مدارس نشان می‌دهد، از میان مدارس معرفی و بازدید شده از حدود 27 استان کشور، تاکنون 47 مدرسه به‌عنوان «مدرسه ماندگار» ثبت شده‌اند؛ دبیرستان هراتی نخستین مدرسه ماندگار ثبت‌شده در استان اصفهان است؛ علاوه بر این، دبیرستان‌های سعدی، ادب، بهشت آیین، ابوذر، صارمیه در اصفهان و امام خمینی(ره) کاشان از دیگر مدارس ماندگار در استان اصفهان هستند.

مدارس ماندگار به‌دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌ها نسبت به سایر مدارس برتری دارند؛ به‌گونه‌ای که میان مدارسی که در کشور به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مشغول‌اند، تعداد اندکی، به‌دلیل برخورداری از شاخص‌هایی چون قدمت، فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت، داشتن اعتبار و پیشینه درخشان علمی‌، فرهنگی و تاریخی، برخورداری از فضای فیزیکی متناسب با شاخص‌های آموزشی و پرورشی، رعایت معماری بومی‌ ــ محلی، انطباق فضای فیزیکی مدرسه با شاخص‌ها و استانداردهای سازمان میراث فرهنگی، دانش‌آموختگان برجسته علمی‌، فرهنگی و دانشگاهی و سایر ویژگی‌های برجسته، به‌عنوان مدرسه ماندگار معرفی شده‌اند و از توجه خاص و احترام مردم برخوردارند.

یکی از ویژگی‌های مهم مدارس ماندگار این است که به‌سبب خصلت خاطره‌انگیز بودن با تقویت حس نوستالژیک زمینه جلب مشارکت فعال و مؤثر فارغ‌التحصیلان برجسته و تعامل آنان با یکدیگر را فراهم می‌کند؛ از طرفی دیگر امکان توسعه صنعت گردشگری و تبدیل آن به مرکز نمایش توانمندی‌ها و افتخارات ملی و قدردانی از گذشتگان، به‌ویژه در حوزه تعلیم و تربیت در این سبک از مدارس امکان‌پذیر است.




12345678910...